THE WHITE SWANS OF THE BLACK SEA – ROMANIA’S PASSENGER SHIPS


At the end of the 19th century Romania purchases a few large ships to be used as cruise liners. They were necessary to supply a constant flow of passengers to eastern Mediterranean (Istanbul and even Greece). This route was preferred due to modern facilities that had been built in Romania which ensured fast and safe passage to Istanbul, i.e. the modern railroad between Bucharest and Constanta which had been built at the end of the 1850’s and the completion of the bridge over the Danube. Soon these passenger ships became the best passenger fleet in the Black Sea. The comfort and high demand services they provided, their speed, punctuality and the latest upgrades (electricity and telegraph service), all contributed to the supremacy of this fleet in the Black Sea. The elegance and bright white colour of the ships brought them the nickname “the white swans of the Black Sea”.  
There were several ships, larger or smaller, that were part of this famous Romanian passenger fleet before WWI. Among them, two were very famous – SMR King Carol I and SMR Princess Maria. SMR Princess Maria was built in 1895 in Genoa, Italy, and it was purchased by the Romanian state in 1897. SMR King Carol I was built in 1898 in Glasgow. Both were used for regular commercial routes: Constanta – Istanbul, and Constanta - Dardanelles - Smyrna - Piraeus – Alexandria, respectively. During WWI they were contracted by the Russian Navy and turned into war ships. They also served as war ships during WWII. In 1941, SMR King Carol I hit a mine and sank in the Black Sea south of Varna.  
Find out more about these beautiful ships and many more like them at the Romanian Navy Museum in Constanta.



LEBEDELE ALBE ALE MARII NEGRE – PACHEBOTURILE ROMANIEI

La sfarşitul secolului al XIX-lea Romȃnia cumpără cȃteva nave mari care urmează a fi folosite ca nave de pasageri. Ele erau necesare pentru a fi puse la dispoziţia unui număr constant de pasageri  care călătoreau spre zona de est a mării Mediterane (Istanbul şi chiar Grecia). Această rută era preferată datorită facilitătilor moderne care fuseseră construite în Romȃnia şi care asigurau o rută rapidă şi sigură spre Istanbul, fiind vorba despre calea ferată între Bucureşti şi Constanţa construită la sfȃrşitul anilor 1850 şi despre terminarea podului peste Dunăre de la Cernavodă. In curȃnd, aceste nave de pasageri au devenit cea mai bună flotă de pasagere din Marea Neagră. Confortul şi serviciile ireproşabile, viteza, punctualitatea, dotarea cu tehnică de ultimă oră (iluminare electrică şi serviciu de TFF) au făcut posibilă această supremaţie a flotei în Marea Neagră. Eleganţa şi albul strălucitor al piturii le-a adus numele de "Lebedele albe ale Mării Negre".

Inainte de primul razboi mondial au existat mai multe astfel de nave, mai mari sau mai mici, care făceau parte din această flotă. Dintre ele, două erau celebre – SMR Regele Carol I şi SMR Principesa Maria. Principesa Maria a fost fost construită în 1895 la Genova, Italia şi a fost cumpărată de statul romȃn în 1897. Regele Carol I a fost construit în 1898 în Glasgow. Amȃdouă erau folosite pentru rute comerciale regulate: Constanţa – Istanbul şi, respectiv, Constanţa – Dardanele - Smirna – Pireu – Alexandria. In primul război mondial au fost contractate de marina rusă şi transformate în nave de război. Tot ca nave de război au fost folosite şi în al doilea război mondial. In 1941, Regele Carol I a lovit o mină a unui submarin sovietic şi s-a scufundat în Marea Neagră la sud de Varna.

Aflaţi mai multe despre aceste nave frumoase şi altele ca ele la Muzeul Marinei Romȃne din Constanţa.