It is still not very clear why the great Roman poet Publius Ovidius Naso was banished to Tomis in 8 A.D. It could have been his infamous Ars Amatoria poems, or a presumed love affair with the emperor’s niece, or even a political reason – the result was the same for Ovid. Accustomed to the life and luxury of Rome and its mild climate, Ovid hated living at Tomis. He pleaded the emperor for forgiveness but he was never allowed to go back. He died alone, sad and desperate at Tomis in 17 A.D.
The famous statue in Ovid’s square was made in 1887 by the Italian sculptor Ettore Ferrari. In 1925 a replica of the statue was placed in the Italian town of Sulmona, Ovid’s birthplace. The statue has been the witness of more than one hundred years in the recent history of the city. In WWI, when Constanta was occupied by German and Bulgarian troops, it was taken down by the Bulgarians who wanted to take the statue as spoils of war. The Germans prevented them and stored the statue at the Museum of Art. The statue also survived the Soviet bombings of WWII and the redesigning of Ovid’s square during the communist regime. In the 1920’s the statue was placed where it stands today in front of the Museum of Archaeology facing the sea and ironically what Ovid hated most about the place – the freezing cold winds of Tomis.
The famous statue in Ovid’s square was made in 1887 by the Italian sculptor Ettore Ferrari. In 1925 a replica of the statue was placed in the Italian town of Sulmona, Ovid’s birthplace. The statue has been the witness of more than one hundred years in the recent history of the city. In WWI, when Constanta was occupied by German and Bulgarian troops, it was taken down by the Bulgarians who wanted to take the statue as spoils of war. The Germans prevented them and stored the statue at the Museum of Art. The statue also survived the Soviet bombings of WWII and the redesigning of Ovid’s square during the communist regime. In the 1920’s the statue was placed where it stands today in front of the Museum of Archaeology facing the sea and ironically what Ovid hated most about the place – the freezing cold winds of Tomis.
Nu este clar motivul pentru care marele poet roman Publis Ovidius Naso a fost exilat la Tomis in anul 8 e.n. Se poate să fi fost licenţioasele versuri din volumul Ars Amatoria, sau o aventură cu nepoata împăratului, sau poate un motiv politic – rezultatul a fost acelaşi pentru Ovidiu. Obişnuit cu viaţa de lux de la Roma şi mai ales cu clima de acolo, lui Ovidiu nu i-a placut niciodată viaţa la Tomis. A implorat iertarea împăratului de nenumărate ori, dar nu a fost iertat niciodată. A murit singur, trist şi disperat la Tomis în 17 e.n.
Celebra statuie din piaţa Ovidiu a fost executată în 1887 de sculptorul italian Ettore Ferrari. In 1925 o copie a statuii a fost amplasată in orasul italian Sulmona, locul de nastere al lui Ovidiu. Statuia a fost martorul tăcut al ultimului secol din istoria oraşului. In primul razboi mondial, cȃnd Constanţa a fost ocupată de trupele germane şi bulgare, statuia a fost dată jos de pe soclu, iar bulgarii intenţionau să o ia cu ei ca pradă de război. I-au oprit germanii, care au mutat statuia în subsolurile muzeului de artă. Statuia a supravietuit bombardamentelor sovietice din cel de-al doilea război mondial şi apoi modernizării pieţei din perioada comunistă. In anii '20 a fost mutată pe locul unde se găseşte astăzi, în faţa muzeului de arheologie. Ovidiu priveste marea şi, in mod ironic, înfruntă ceea ce ura cel mai mult la Tomis – crivătul îngheţat dinspre mare.
Celebra statuie din piaţa Ovidiu a fost executată în 1887 de sculptorul italian Ettore Ferrari. In 1925 o copie a statuii a fost amplasată in orasul italian Sulmona, locul de nastere al lui Ovidiu. Statuia a fost martorul tăcut al ultimului secol din istoria oraşului. In primul razboi mondial, cȃnd Constanţa a fost ocupată de trupele germane şi bulgare, statuia a fost dată jos de pe soclu, iar bulgarii intenţionau să o ia cu ei ca pradă de război. I-au oprit germanii, care au mutat statuia în subsolurile muzeului de artă. Statuia a supravietuit bombardamentelor sovietice din cel de-al doilea război mondial şi apoi modernizării pieţei din perioada comunistă. In anii '20 a fost mutată pe locul unde se găseşte astăzi, în faţa muzeului de arheologie. Ovidiu priveste marea şi, in mod ironic, înfruntă ceea ce ura cel mai mult la Tomis – crivătul îngheţat dinspre mare.